2008-06-25

Naiva politiker

Den senaste tidens politiska och folkliga storm kring FRA-lagen har fått mig att inte kunna hålla mig längre. Jag vill också aktiviera mig i frågan och avstyra denna våldtäkt på demokratin. Som första steg (eller egentligen andra, då jag varit medlem i Piratpartiet ett tag) blir att börja blogga. Det blir ingen blogg om mig och mina dagar. Jag kommer troligen inte nämna ifall jag köpt några nya jeans. Jag kommer skriva om politik, fildelning, interitet och annat som är viktigt just nu. Kommer kanske bli lite om sveriges hälso och sjukvård också då jag har haft stor erfarnhet av denna och är långt ifrån nöjd ...

Angående FRA måste jag säga:

Förbannade jävla naiva politiker!

Ni får ursäkta mitt språk men när vår egen statsminister säger saker som:
"Alla tjänar på om debatten lägger sig"
"Det handlar inte om att rikta sig mot enskilda personer, eller mot svenska medborgare, eller om den enorma informationsinhämtning som nu påstås. Hur ska vi kunna föra en samhällsdebatt med någon som påstår att det som står i lagstiftningen, det står inte där?"
Då förtjänar man att bli kallad naiv. Visst, om man kunde garantera att informationen aldrig (då menar jag ALDRIG) skulle användas i "onda" syften skulle övergreppet på demokratin vara mindre. Men det finns ingen mall för gott och ont. Det finns ingen som kan garantera att alla som kommer ha tillgång till informationen kommer vara "goda" - eller för den delen alltid förbli goda. Historien har visat otal gånger att ibland går det snett och en riktig galning hamnar till makten - med folkets goda vilja. Då är det försent att göra något åt det. Då kanske felaktiga individer försvinner eller sätts i läger.

Man måste utgå från att all information som kan brukas kan även missbrukas. Det är så och komemr alltid förbli så. Just därför kan man inte ha en övervakn ingsapparat likt den FRA nu får hålla i. Onekligen kan informationen läcka ut också, det har ju redan visats.

Hur kan ni stå och hävda att ni ska kunna hantera min information säkert när ni inte kan hålla adresser för era anställa hemliga?

Tacksam för svar. Och Reinfeldt, en av de få som tjänar på att debatten lägger sig är DU, inte vi.

Inga kommentarer: