2010-02-01

Comhem On Demand - Fy fan!

"On Demand-TV" är helt framtidens melodi enligt mig. Naturligtvis blev jag sugen på att testa det när Comhem landserade tjänsten (åtminstode i valda delar av Sverige).

Här är min erfarenhet av de få dagar jag hade tjänsten.

Det första intrycket av digitalboxen är bra. Det är en riktigt snygg box i mina ögon. Hyffsad liten och helt svart och kantig. Ingen fånig display utan bara en diod som visar om den är på eller ej samt blinkar lite när den tar emot fjärrkommandon.

När man väl kopplat in boxen till TV:n så är intrycket inte lika bra. Den kan användas för att titta på TV men kanalbytena är hyffsat långsamma. För att ta sig till en självklar funktion som EPG:n måste man navigera sig förbi Comhems egen brandade meny. Detta tar två klick. Redan här kände jag hur fruktansvärt långsam boxen är. Man kan inte hellre numrera om sina kanaler utan man måste memorera vilket en- till tresiffrigt tal varje kanal har.

Nästa steg var att koppla in modemet. En enorm klump med inbyggd router och WLAN. Riktigt ful och känns helt onödig då jag redan har mycket bättre bredband hem än Comhem erbjuder. Men visst, jag kan leva med ett modem om det var enda nackdelen. Naturligtvis skickar Comhem med alldeles för korta sladdar om man inte har TV:n precis vid sitt uttag. Inte heller kan man få längre sladdar om man behöver utan de hänvisar till Clas Ohlson med reservationen att de inte är testade och godkända av dem (Clas Ohlson har inga såna sladdar men Kjell och Co har.).

När allt väl var inkopplat fungerade naturligtvis inte On Demand-tjänsterna. Alla menyval var irriterande gråa. Efter ett snack med kundservice visade sig att de glömt slå på tjänsten för mig. De lyckades slå på den och efter ett par ombootar av box och modem blev menyvalen aktiva.

Nu börjar pinan. Boxen är den segaste apparat jag någosin använt. Det är ingen överdrift! Att hoppa ett steg i en lista kan ta allt mellan 0.1 s och 10 s. Medel verkar ligga vid ca 2 s. Ska dessutom Internet blandas in så boxen måste jobba på riktigt kan det ta så lång tid att man trott man missat med fjärren. Man har då hunnit trycka några gånger till och efter en 15 s eller så rycker boxen till några gånger likt en halvdöd fisk på land. Hastigheten på boxen är redan den en faktor att aldrig köpa tjänsten. Om jag så fått pengar av Comhem skulle jag inte använda boxen.

Utbudet då? Reklamen är fullständig luddig på alla punkter men Comhems kundtjänst sa innan jag köpte boxen att man skulle få se program från den senaste veckan utan att köpa till Play-abbonemang. Ville man se programmen efter detta behövde man köpa till Play-abbonemang. Det lät jättebra tycker jag. Missar man ett program kan man se det lite smidigt på TV:n utan trava iväg till datorn. Detta var dock en lögn (eller ren okunskap). Utan att köpa om de kanaler man redan betalt för (för ytterligare 10 kr/mån och kanal) kan man se ett väldigt litet subset av de man kan se på kanalernas webbsida. Jag hittade inte ett enda av de populära programmen. TV6 finns inte alls. Det hela blir ännu värre genom att boxen är så otroligt seg att leta efter program blir en pina och slutar med att man hinner iväg till datorn, hitta en torrent, ladda hem den, kopiera den hemladdade filen till sin mediaspelare och titta på den innan boxen ens bytt meny. En liten överdrift kanske, men inte är det roligt klicka runt.

Det hela slutade med att boxen åkte tillbaka till Comhem. Det hela fick mig även att fundera på om en 10-gradig betygskala går från 0 eller 1 ...

Fy fan.

Comhem, skulle ni inte satsa på att förbättra eran kundrelation? Det gör ni inte genom att släppa ut en ofärdig produkt på marknaden och inte smörja upp maskineriet så allt fungerar när man kommer hem med den. Inte heller ska man ljuga om sitt utbud för att locka köpare.

Det enda positiva med detta var att Comhem tog tillbaka boxen och dekativerade min tjänst och bindningstid utan att knorra en enda gång. De sa till och med "försök få med alla sladdar om du kan".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, har läst allt du skrivit, och måste säga SYND att jag inte läst detta innan!! :(:(
Har precis fått nytt modem och box (On Demand). Internet funkar inte, som du beskriver, ringde kundservice och de sa att den måste aktiveras och kan ta upp till 2timmar... :P
Undrar bara om du fick igång internet när de kopplade in tjänsten??

Mvh
Deborah

Anonym sa...

När jag använde tjänsten hade jag ingen "vanlig" Internetuppkoppling genom dem.

Anonym sa...

Har också gått på bluffen!
Det är en lögn att du kan se några kanaler "on demand".
Just nu är det INGET program som jag kan starta om.
Den skit som jag kan se igen, går inte att spola i. Detta gör att du måste se all reklam etc...

Passa er noga för detta.

Comhem borde kompensera alla som dem lyckats lura med detta skräp.

Och oj oj oj, vad seg boxen är..

Anonym sa...

Är det någon som lyckats att starta om ett program med on demand boxen? Det har aldrig funkat på min box, play-tjänsterna funkar dock bra.

Anonym sa...

Skandal!

Anledningen till att du inte kan starta om, är för att det inte finns något att starta om, om du inte tittar på "Sverker rakt på".

Comhem kommer att tappa många kunder på detta. Ingen tycker om att bli blåst.

Att de fortfarande försöker lura fler kunder med falsk reklam är fruktansvärt irriterande.

Jag känner mig inte lite dum som gick på det...

Som tur är har jag en annan gammal box som jag använder, då den nya on demand boxen (motorola) är så långsam att den inte går att använda.

Anonym sa...

Förutom vad alla har sagt så är det nästan omöjligt att navigera och hitta det program man söker. Jag är helt chockad över att comhem har ett så omodernt söksystem om man tex skall söka ett program som börjar på S så måste man först bläddra igenom alla program och avsnitt som börjar på P, Q, R först.... Och det går långsamt.

Man tröttnar innan man hittat programmet :( :(

Nej nu ska jag byta till TELIA istället.

Anonym sa...

Så tråkigt detta skulle jag läst innan jag hoppa på detta tråkigt dårliga erbjudande hur tar man tex. bort favoritter i boxen ??