2008-12-03

Biotips

Tänkte ge mig på att ge lite biotips - och nej, jag menar inte tips om filmer på bio utan tips till gnällspikarna på bioföretagen (läs bioföretaget) och filmbolagen om hur de ska göra för att få bionäringen ännu mer lönsam (den är redan lönsam och går bara bättre och bättre).
Jag var alltså på bio härom dagen och sågen en film jag mycket väl kunnat ladda hem gratis.

Idag finns det ju i princip bara ett företag som har biografer i sverige, SF.
Här komer lite tips till er på SF och även i förlängningen till filmbolagen:

- Allvarligt, 90 kr (minst) för att se en film? Om ni ska ta sånt högt pris får ni bjuda till lite mer.

- Vi köpte varsin snack, den minsta popcorn-förpackningen och en stor chips vilket blev 70 kr. Där avslöjade ni var ni egentligen tjänar alla pengar. Jag vet, man behöver inte snacks för att se på film men jag tror att fler skulle gå på bio om man kände sig mer inbjuden och ett sätt att göra det är att sänka priserna från snordyra till i alla fall dyra.

- Vill man slå en drill innan filmen tvingas man besöka en av de snuskigaste toaletterna jag varit med om på ett ställe där det kostar 250 kr. Att ni ens har kodlås på dörren är för mig ett skämt. Vem går dit om man inte måste?

- Trots att vi betalat 250 kr för se filmen tvingas vi se reklam. Och i massor dessutom. Och dessutom börjar den när filmen skulle börjat. Hur tänker ni då? Vi slapp i alla fall sen nån "anti-pirat-reklam".

Ni konkurrerar inte med fildelning utan snarare med hemmabio (där källan mycket väl kan vara fildelad men inte nödvändigtvis):

- Hyr en Blu-Ray-film i HD-upplösning för 50 kr - fritt antal personer kan titta på den.
- Popcorn kostar en 5:a, chips en knapp 20:a.
- Toaletterna är så fräscha du själv gör dem.
- Du kan pausa om du får lust.
- Ingen som du inte känner stör dig under filmen.

Idag får du en hemmabio för under 8000 kr som med lätthet slår upplevelsen i många biosalonger. Det motsvarar 32 biobesök. Som bonus kan du dessutom titta på TV på den och koppla den till spelkonsollen.

Hotet mot biograferna är främst ni själva och kanske hemmabio.

Inga kommentarer: